Privatbilen vil bli utkonkurrert

Fremtidens transport blir elektrisk og den blir sømløs og integrert. Å reise med egen bil inn til Oslo er i 2030 utenkelig – kollektivtransport er både enklere og raskere.



Det som virkelig kommer til å revolusjonere måten vi reiser på i fremtiden er at transporten blir elektrisk og sømløs. I 2030 ordner du enkelt hele reisen og booker alle transportmidler via en enkel reiseplanlegger. Alt er gjort i løpet av et par minutter ved kjøkkenbenken hjemme før avreise. Det er bare å taste inn hvor du skal og når du skal være fremme.

Dette er kanskje ikke så revolusjonerende tenker du kanskje. Slike reiseplanleggere finnes allerede i dag. Men i 2030 vil alt være integrert og sømløst på et helt annet nivå enn i dag.

Alt venter på deg
Reiseplanleggeren foreslår automatisk raskeste reiserute for reisen basert på dagens trafikkbilde. Den henter også billetter til alle transportmidler du behøver. I tillegg booker den for eksempel en elbil eller en elektrisk sykkel slik at denne står klar og venter på deg når du skal bruke dem. Alt betales via planleggeren etter bruk, og med billigste billettype for deg.

Førerløst
Men reisen blir ikke bare sømløs, den blir også førerløs og mye sikrere. Reisen til jobben starter med at du får beskjed om når du må dra hjemmefra. Utenfor står den førerløse elbilen og venter på deg for å ta deg dit du skal.
 
På veien kan du slappe av og lese avisen, ta deg en kopp kaffe eller jobbe. Reisen går raskt, det er færre køer og trafikken er mye sikrere enn i dag.

Ingen eier bil
I fremtiden vil du ha ulike biler hver dag. Få eller ingen i og rundt storbyene vil lenger eie egen bil.  I stedet leier man bil ved behov – enkel tilgang blir viktigere enn eierskap. Fordelene er mange, med særlig vekt på forutsigbare kostnader og effektiv bruk av ressurser.

Elektrisk skift
Men det er ikke bare biler som blir elektriske, også øvrig trafikk blir elektrisk. Vi har allerede smarte t-baner i Oslo som lager energi når de bremser. Innen 2030 kommer man til å se denne smarte teknologien også på både trikker og tog.

Busser blir også elektriske. I 2030 har utskiftningen av dieselbusser til elektriske busser vært avgjørende for god luftkvalitet i Oslo. Økt batterikapasitet kombinert med hurtigladere ved stasjoner, gjør at alle busser både i og utenfor bykjernen kjører elektrisk i 2030.

Lastebil på strøm
Tungtransporten kommer til å gjøres elektrisk. En løsning som eHighway har i 2030 gjort lastebiltransporten utslippsfri rundt storbyene. Mesteparten av gods vil fortsatt fraktes via jernbane, men eHighway kan benyttes der det ikke er jernbanespor.

Miljøfordelene er åpenbare: Ingen utslipp av CO2,  NOX eller sot. Løsningen kan også integreres sømløst i eksisterende infrastruktur.

I Siemens snakker vi om at transporten kommer til å bli sømløs og elektrisk. I 2030 vil du nok se at det har den faktisk blitt.